Wednesday, May 16, 2012

::midnight thinker::

I just finished taking paper edu 3107 - bimbingan dan kaunseling kanak-kanak yesterday. as usual, will only start a revision few days before the actual paper. adalah baca2 sikit ttg teori2 kaunseling. antaranya Teori Rasional Emotif Behavioural yg di asaskn oleh Albert Ellis (x igt pula tahun berapa. sori mr.ellis!). antara kenyataan dari teori ini ialah, masalah yang dihadapi manusia adalah disebabkan dari tiga sumber utama iaitu pemikiran, emosi (perasaan) dan tingkahlaku. terutamanya emosi yg seterusny diterjemahkan kpd tingkah laku negatif (maaf sy salin ni berdasarkan pemahaman sendiri semata2. correct me if im wrong). 

antara tujuan kaunseling dibwh teori ini ialah utk membolehkan manusia membezakan pemikiran rasional dan tidak rasional. kdg2 pemikiran x rasional itulah yg menjejaskan cara kita berfikir, menyempitkan pandangan kita, serta menyebabkan kita melakukan tingkah laku yg tidak wajar. funny thing is, sy rasa sy plu menjalani kaunseling di bawah teori ini. sbb kdg2 (errr confession, sebenarnya selalu!) sy berfikir secara tidak rasional. kdg2 sy menyoal "why these things happened to me?," "why i cant have what they have. i want to be like them,". "why everyone's life is getting better while mine is forever static". too many 'whys' makes me sad. makes me think how unhappy and unlucky i am compare to others. how everyone always get what they want, but im forever like this; empty and hopeless. all these questions gives no answers, drives me nowhere. and the more i think about it, the more miserable i feel. 

tp, bila sy cuba berfikir menggunakan fikiran rasional (dunno whether it's working or not ;p), sy spttnya tidak mempersoalkan all these things. as a muslim, wajiblah sy mempercayai bahawa setiap yg berlaku itu ada hikmahnya. Allah sebaik2 perancang hidup kita. Yg menjahatkan fikiran, yg menyimpangkan fikiran, yg membawa perasaan tidak bersyukur dan yg sentiasa mahu meminta lebih datangnya dari bisikan syaitan, serta pengaruh fikiran tidak rasional (;p). jadi sy berusaha mengingatkan diri sendiri supaya jangan banyak bertanya "kenapa ini terjadi kepadaku" sebab pertanyaan2 "kenapa" itu seolah menyesali dan tidak meredhai apa yg diberikan pd kita. haruslah berusaha membezakan percayaan rasional dan tidak rasional kita. sy sedar akan hal itu, namun sebagai manusia biasa yg penuh kelemahan dan kekurangan, kdg2 sy x dpt lari berfikiran negatif, menimbulkan persoalan2 tidak rasional, dan seterusnya kalah dgn emosi sendiri. 

but then... 
 
Abul Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Abu Dzar r.a. berkata:
“Saya dipesan oleh junjunganku Nabi Muhammad s.a.w. tujuh macam yang tidak sampai saya tinggalkan dan tidak akan saya tinggal semua itu iaitu: ..(antaranya..)
..."Saya dipesan supaya selalu melihat kepada orang-orang yang dibawahku dan tidak melihat pada orang-orang yang diatasku"...

banyakkan bersyukur. Alhamdullah. Thank you Allah for this life :)

ps: compare to others life for instance Palestinian, masalah2 hidup dan perasaan sy sgtttttttt la kecil, malah lebih kecil dari sezarah kuman!

ps: it's 2++ in the morning but im still not sleepy. terbiasa stay up late night utk study kot ;p (x pyh nk beriyeeeeeeee study sgttttttttttttt!!)

No comments:

Post a Comment

trus lo mau bilang apa?