Tuesday, August 27, 2013

::sabar cikgu::

mau tls entry sbb geram!

haha. yaaa geram. geram. geram. gerammmmm eiiiiiiiiiii.

geram dgn perangai murid dkt kelas. hahaha. tp malas mau marah2 mengamuk segala bagai. wat tambah sakit hati sendiri sj. setakat tulis dkt blog sj la. huhu.

ni kes harini dlm kelas tahun 2. spt yg diketahui, skola sy ni SKM (kurg murid). murid tahun 2 sy ada 4 org shj, n smuanya pompuan. kiranya ok la kannn 4 perangai sj plu deal. 4 org tu pun dh cukup ok dgn pe'el msg2. huhu x tbyg kalo ngajar kelas 35 org, 35 perangai yg plu dihadapi. siapa kata jd cgu senang!!! huhuhu mmg senang la kalo wat x kisah dgn semua hal. tp kalo btl2 ambk 'kisah', mmg sakit juga la kepala.

meh.meh. story sikit psl murid tahun 2 sy ni.

sy ajar math tahun 2, murid ada 4 org. sy namakan I, J, R dan A. dlm 4 org tu, bole sy klasifikasikan I dan J murid pandai, R murid sederhana, dan A murid lemah. A ni sbnrny ok cuma lambattt sket memahami. kwn2 cgu kata bknnya x pndai, tp anak manja. emmm. kakak dia sorg tahun 6 masa kecik2 dlu perangai cam dia juga la (lambat pick up, sbb manja). dh naik thn 6 bru ok. tp xkn sy mau tggu A naik tahun 6 baru mau belajar? kena push juga spy setara dgn kwn2 lain. ksian kdg2 dkt dia, slalu termangu2 sbb kwn2 dh siap antar keja, dia wat x smpai separuh lg. then kwn2 dia smua dh tau kira duit, nilai duit, tau cara baca jam dinding, dia sorg kata x tau.

tp btl juga la, dia mcm manja sket. lg geram bila kita jwb, dia wat mulut cam menjuih2 (eiiiiii. sabar2). pstu lagi rela cikgu berdiri dpn dia 10 minit dpd menjwb soalan ckgu even soaln mudah yg plukn jwpn "ya" or "tidak". ooii.oii. diam. ini bkn seisi mengumpat murid. astaghfirullah! 

ok. tp seyes yg ni geram. situasi di kelas matematik tahun 2 semalam

26/8/2013. isnin
cikgu minta murid siapkn latihan dlm buku pentaksiran matematik ms 63-64, latihan A,B,C,D (tajuk Masa dan Waktu). cgu pesan kalo x siap bole siapkn dkt umah n htr esk (27/8/13) awal pagi sblm masuk kelas. murid I, J dan R dah siap latihan ni sblm hbs masa dan dh htr buku dkt cgu. tp A x siap. (dia wat keja mmg lmbt sket huhu). then sy siap tulis dalam papan tulis besar2 gedabak d dpn siapkn keja umah tu. sblm pulg pesan dgn dia lg htr keja umah esk. dkt umah nt mta ajar siapa2 mak,ayah or kakak abg keja umah tu. dia angguk2 sj.

27/8/2013. selasa.
awal pagi sehingga rehat. x ada murid A htr keja. jam 10.20 pagi masa math thn 2. sy masuk kelas, pulangkn buku2 tiga murid yg dh antar buku smlm, then tny murid A mana keja umah dia. dtg la dia ke depan bw buku. bila sy selak, cuma latihan A (ms 63) dia wat. latihan B (ms 63) ngn lat C,D (ms 64) dia x siapkn. then sy tny knp x siap keja? dgn selambanya dia kata "sy x tau pun kena polah ms 64,". terbesar mata sy dgr dia ckp cmtu. SY TULIS DI PAPAN TULIS BAHHH SMLM MSLHNYA. MURID LAIN SEMUA BOLE WAT PUNN!.tp sy sabar, x mau marah then ulang semula "kena wat. cgu dh tls d papan tulis m/s yg awk semua plu wat," lagi sy geram, bila sy belek buku tu, ada pula dia tls keja umah ms 63-64. means mmg sy dh cukup2 pesan dgn dia kena wat page 63 dan 64..!! huhuhu sabarrrrrrrrr sabarrrrrrrr.

then sy tulis besar2 di tepi papan tulis siap tulis nama dia, nama buku pentaksiran, muka surat 63-64 n latihan A,B,C,D yg plu di wat. sy pesan dgn murid2 jgn padam reminder ni selagi murid A x htr keja umah. hny murid A yg bole pdm apa yg cgu tls d papan tulis ni lps dia htr keja umah. sngaja tls d papan tulis spy dia sentiasa igt. sy x bole bg msa tu dia wat keja umah sbb sy mau ajar subtopik lain.

ok masuk la sy ke subtopik baru, iaitu 'mari merekod waktu'. bla3 membebel menerangkn bla3 and so on. then utk latihan/aktiviti, sy edarkan kpd setiap murid sehelai kertas putih A4. berdasarkn cth dlm buku teks, sy mta murid2 rekodkan aktiviti dorg spjg hari ini shj (selasa). misalnya 6.00 pagi: bangun pagi. 6.30 pagi: sarapan n so on sampaiiiii la waktu tdo. (dlm buku teks pun ada cth so x da alasan la kata x tau kn!)

sblm mula aktiviti, sy tny murid2 faham or x. ada soalan or x. murid J shj yg berikan soalan iaitu "cikgu wat bentuk mcm mn. bole hiaskah atau x," then sy jwb la x kisah wat mcm mn pn. asalkn ada jadual. then tny murid lain ada soalan or x, faham or x, smua kata x da soalan, smua sahut faham. ok bagus la.

dlm 10 minit terakhir, murid I dan J dh mula htr keja. 5 minit terakhir murid R pla htr keja. sy mmg x mhrp la murid A htr pd hari yg sama sbb dia mmg lmbt kn wat keja. tapiiiiiiiiiiiii yg wat hati sy mendidih2 bila tb2 murid R kata, "cikgu, A tak wat apa2 lagi. kertas dia kosong!," 

then sy tny baik2 dgn murid A, "kosong? tak ada isi apa2? kenapa awak tak mula apa2 lg?,". 

dgn muka kosong dan x bersalah dia jwb "sy tak tau!,"

perghhhhhhhhhhhhhhh. rasa menggelegaknyaaaaaaaaaaaa dalam hatiiiiiiiii dgr dia jwb camtu. suara sy dh mulai tinggi, "dh awak tau tak tau, kenapa tak jumpa cgu! tak tnya cgu!," spt biasa dia diam, wat muka kosong, dgn bibir seolah menjuih. eiiiiiiiiiiiiiiii sabaaaaaaarrrrrrrrrrrr sabaarrrrrrrrrrr. jgn bazirkn suara dan tenaga marah murid.

kebetulan masa dh habis, then dgn suara biasa (seyes sy x tinggikn suara. bckp mcm biasa pdhal dlm hati dah mcm gunung berapi tggu meletup). "ha x apa la A. xpyh la siapkn keja cgu ni. awk dh pandai. x plu belajar apa2,"

then sy smbg lg "latihan yg cgu tls di depan ni pun x payah la awak buat. padam sj reminder ni. x plu siapkn apa2 latihan cgu bg lagi. nt tiap kali waktu math, awak keluar la bermain di mana2 awak suka. x plu masuk kelas," 

ya mmg sy kata PADAM REMINDER DKT DPN. SY KATA MMG X PAYAH BUAT LATIHAN YG DI BERI. TP ITU SARCASM. yg bkn di maksdkn btl2. yg maksud berbeza dgn apa yg sy ucap.

tapi, tapi,

dan tapi,

murid ni x tau la x faham sarcasm, or mmg agak kurang 'berajar'

dia dtg depan, PADAM REMINDER LATIHAN YG SY BAGI UTK DIA. (kn sy kata cuma dia sj yg bole padam reminder tu). dan ketika sy dlm kelas, dia dtg depan, PADAM reminder tu. means dia btl2 x mau wat da latihan yg sy suruh tu.

YA ALLAHHHHHHHHHHHHHHHHHHH..!!
GERAMNYAAAAAAAAAAAAAA AKUUUUUUUUUUUUUUU ASTAGHFIRULLAHHHHH MULUT RS RINGAN MAU KUARKAN PERKATAAN2 YG X SEPATUTNYA. TP SY TAHAN, I'M HOLDING BACK MOUTH FORM SAYING BAD2 WORDS, N KUAR DR KELAS X KATA APA2. 

 murid yg selamba padam reminder latihan.

ya Allah, sabarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.

ikutkn hati rs mau menjerit marah kuat2. tp, again, sy igtkn diri jgn bazir tenaga jerit2 marah watsoever. nanti sendiri penat. huhu. malas ckp apa2. haihhhhhhh.

tp dlm msa sama rs lucu juga sbnrnya. murid 4 org pun ada tmpt juga mau sakit kepala. ramai kwn2 slalu kata "best la skola kecik. murid sikit. skola sy murid 30+ orang. skola bndar. cgu2 x ble sentuh murid bla2. cgu sllu sakit kepala layan karenah murid2 bla2,"

hahah. 4 org pun sakit kepala jugaaa! even ngajar murid tahun 1 yg sorg tu sj pun kdg2 wat hati sebal juga! (nt insha Allah mau wat entry ttg mslh mengajar murid duk sorg dlm kelas. perghh mslh tu cpt ja di jumpa kn hahah)

tula mcm sy penah kata dgn sorg kwn, "agakny mau x ada murid dlm kelas bru cgu x pening kepala lg,"

hahahhahahahaha k byeeeeeeeeeeeeee. jap g mau g beraya d kg ni. 

ps: tak penah menyesal jd cgu skola rendah. sakit hati, geram, pening kepala dgn murid tu lumrah. hari ini sakit kepala, esk2 insha Allah da ok la tu. tegar hahaha

daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa~

No comments:

Post a Comment

trus lo mau bilang apa?