Tuesday, January 28, 2014

::rezeki::

Kehidupan - In Team ft Nazrey Johani

Kesenangan yang datang
Tak akan selamanya
Begitulah selepas susah ada kesenangan
Seperti selepas malam datangnya siang
Oleh itu waktu senang jangan lupa daratan

Gunakan kesempatan untuk kebaikan
Sebelum segalanya terlepas dari genggaman
Kelak menyesal nanti tak berkesudahan
Apa guna sesalan hanya menekan jiwa

Jangan difikir derita akan berpanjangan
Kelak akan membawa putus asa pada tuhan
Ingatlah biasanya kabus tak berpanjangan
Setelah kabus berlalu pasti cerah kembali

Ujian adalah tarbiyah dari Allah
Apakah kita ?kan sabar ataupun sebaliknya
Kesenangan yang datang selepas kesusahan
Semuanya adalah nikmat dari tuhan

suka sgt dgn lagu ni. sgt2 memberi motivasi dan inner peace. hati yang luka lara sedikit sebanyak boleh terubat mendengarnya.. spt nasihat dan motivasi yg lembut dan syahdu... msh igt lg mula2 dgr lagu ni masa waktu sblm Subuh (dgr di radio) waktu form 6 ...masa tu tahun 2006. masa form 6 rasa hidup kalut sgt. x ada hala tuju, x ada motivasi, dan plg menakutkan x tau d mana masa depan masa tu. masa tu ambk aliran sains tulen. dah la sy sgt lemah dan malas belajar :( .. pastu x tau apa bidang yg sy btl2 minat. rasa hidup worthless sgt. mcm loser. segala2nya x ada. bila dgr lagu ni, terasa ada aura 'ketenangan' menyusup..lirik yg paling menusuk kalbu ialah "jangan di fikir derita akan berpanjangan. kelak akan membawa putus asa pada tuhan. ingatlah biasanya kabus tak berpanjangan. seteleh kabus berlalu pasti cerah kembali..."

alhamdulillah.. masa dpn ada sesuatu yg sgt misteri dan unpredictable. akhirnya masa dpn kembali cerah bila dpt masuk ke IP, belajar selama 5 tahun stgh (Julai 2007 - Nov 2012) dan alhamdulillah kurang dr 6 bulan menganggur, tawaran kerja jadi cikgu dah dpt (1 Mac 2013). alhamdulillah3. walopn terbuang jauh dr kg halaman, tp x apa, d sini lah rezeki sy :)

lepas rezeki kerja, dpt rezeki kahwin. alhamdulillah. tp slps berkahwin x smudah dan x seindah yg kita bygkn. byk cabaran yg d lalui.. sy dan suami kedua2nya tercampak jauh di Sarawak dan plg menyedihkan kami berada di dua tempat yg berbeza. sy di Miri, suami di Daro, Mukah. jarak kami dlm 8,9 jam perjalanan (driving). kalo x drive kami plu menaiki kapal terbang (Mukah-Miri). tu pun dari Daro ke Mukah dlm 2 jam dan Miri dr tmpt sy dlm 45 mins. kami cuma dpt bjumpa dan meluangkan masa bsama weekends. tu pn skjp sbb pjlnn hubby yg sgt jauh. so dia akan lewat smpai pada jumaat dan gerak balik awal pada ahad.

Selang 3 hari slps berkahwin, kami sudah tpksa bpisah. dr saat itulah airmata menjadi peneman setia. tekanan perasaan, kerinduan, ksedihan menjadi sebahagian dr diri sy smpai kdg2 bertanya knp ujian x habis2 melanda? semua yg sy inginkn x dpt dikecapi........

permohonan perpindahan hubby Jun 2013 tidak diluluskan. tp sy x mharap sgt sbb masa apply tu kami blm kahwin. then sy sgt3 mharap hubby dpt bpindah ke Bekenu utk seisi perpindahan Nov.2013. harapan menggunung tinggi...tp segala2nya hampa bila keputusan keluar "permohonon tidak di luluskan"

terasa gelap dunia. terasa roboh segala kekuatan yg cuba di kumpul. tangisan semakin kerap. kesedihan bterusan. x bmotivasi ke sekolah. hampir setiap hari menangis. jauh dr keluarga, jauh lg dr suami. (sy duk seorang diri di umah sewa di sini). sgt3 sunyi, sedih....

dlm ksedihan dan tekanan, keluarga dan suami adalah kekuatan sy. semua keluarga sy kuat menyokong dan x hbs2 mberi smgt kpd sy. daddy sentiasa bpesan "ingat dan tanamkan dalam diri semua ni hanya sementara.. x ada masalah yg x dpt diselesaikan...kuncinya hanya 1, SABAR. SABAR dan banyak2 BERSABAR". 

Masya Allah, perancangan Allah Maha Hebat. Hanya Allah lah tmpt kita bgantung dan berharap. Allah jua tidak menguji hambaNya di luar kemampuan. Selagi kita terus berdoa, terus bharap, terus berusaha, insha Allah ada jalannya. Kami mhantar surat rayuan ke semua tempat. KPM, JPN Swak, PPD d tmpt hubby dan PPD d tempat sy. x putus2 berdoa siang malam. ALHAMDULILLAH3 keputusan rayuan hubby di luluskan! hampir x pcya bila B call bgtau rayuan di luluskan. alhamdulillah100x .....syukran ya Allah.. lebih 7 bulan 'long distance marriage' akhirnya dberi kesempatan duduk bersama. alhamdulillah3. hubby msh di Daro skg. insha Allah pertukaran berkuatkuasa slps tahun baru cina. hooyeahhhhhhh!

dan lebih mengujakan, alhamdulillah rezeki lain juga diberi. alhamdulillahhhhhhhh3 perancangan Allah sgt hebat. dalam tangisan Dia berikan kita rezeki berganda2. Janji Allah "dlm setiap kesusahan pasti ada ksenangan. dan dlm setiap kesusahan ada kesenangan".

syukurrrrrrrr ya Allah. Moga rezeki yg Engkau berikan menjadikan kami hamba yg lebih bersyukur dan jauhkanlah kami dari menjadi manusia yg kufur nikmat.

Alhamdulillah!

ps: peningnya kepala ;p  ..jom tdo. erkhh. rph x siap g. huuuuuuuu ~

No comments:

Post a Comment

trus lo mau bilang apa?