Saturday, March 2, 2013

::Allah, selamatkan Lahad Datu, selamatkan Sabah, Selamatkan Malaysia!, and a little bit politic issue::

rasanya satu Malaysia sudah maklum tentang pertempuran yang terjadi di Lahad Datu pada 1 Mac 2013 (Jumaat) sekitar jam 10 am. Pertempuran melibatkan Polis Diraja Malaysia (PDRM) VAT 69/UTK dgn segerombolan penceroboh yang menggelarkan diri dorang ni 'askar diraja kesultanan sulu-lah sangat'. Dlm pertempuran tu, dua polis komando Msia telah syahid, 3 cedera, manakala dipihak penceroboh dikatakan 12 telah mati, 10 menyerah diri n yg lain xtau la (HARAP2 SUDAH MATI!). -sumber setakat ini-

Sebenarnya siapa Sultan Sulu ni? kenapa tetiba dtg masuk menyusup ke Sabah pastu mta perkara yg bukan2? menuntut Sabah? eeeeeeeehhhhhhhhhh sejak bila Sabah ni ko punya? baca sejarah la wei! susur galur nenek moyang ko sdh bagi kawasan2 ko tu dgn British. skg ttba mta balik? setelah beratus tahun berlalu, bila Sabah tlh merdeka dan mengecapi pelbagai kemajuan, baru menuntut Sabah? BODOHHHHHHHHHHHHHHHHH. kami x mau la jd warga Pelipin. kami bumiputera Sabah yg duduk bersama negara Malaysia. sultan konon. sedar laa ko tu pun buangan Philipines. Presiden Filipina pun x pandang ko, ada hati menuntut Sabah. bodoh.bodoh.bodoh!! buat kacau di negera orang. 

malas ulas pjg2 cerita psl dorang ni. mau tau cerita psl ni, google ja. berlambak info2 walopon x sure la btl ka x.

source:  http://sabahluv.com/sabah-dan-sulu-the-untold-history/#.UTGnmcUVIts

"Pada tahun 1878, Baron Gustavus Von Overbeck, Konsul Jeneral bagi empayar Austro-Hungarian yang berpangkalan di Hong Kong telah membuat perjanjian dengan Kesultanan Sulu untuk menyerahkan hak tanah di bawah kuasa Sultan Sulu kepada Syarikat Overbeck. Perjanjian ini telah memberikan Sultan Sulu mendapat $5,000 setahun daripada Syarikat Overbeck. Nilai $5,000 adalah nilai dalam dollar Mexico yang mana pada ketika itu bersamaan dengan nilai emas. Pada tahun yang sama, Syarikat Overbeck telah mengalami masalah kewangan teruk dan akhirnya memohon bantuan kewangan daripada Alfred Dent, seorang jutawan British pada masa itu. Alfred Dent telah sanggup membantu dengan bersyarat iaitu hanya wakil British dibenarkan untuk menguasai perniagaan di Sabah. Akhirnya Baron Gustavus Von Overbeck yang berbangsa Austria telah menyerahkan keseluruhan perniagaannya di wilayah Sabah kepada Alfred Dent untuk diuruskan. Disinilah bermulanya pengaruh Syarikat Berpiagam Borneo Utara keatas tanah jajahan kerajaan Sulu di Sabah. Pada tahun 1888, Syarikat Berpiagam Borneo Utara , Negara Sarawak dan Negara Brunei telah menandatangani satu perjanjian dengan Kerajaan Mahkota British iaitu menjadikan ketiga-tiga negara ini menjadi negara perlindungan bagi Kerajaan Mahkota British. Perjanjian ini akan memastikan bahawa tiada mana-mana negara di antara ketiga-tiga ini akan meluaskan empayar negara masing-masing dan sekiranya berlaku sesuatu peperangan maka mereka akan membantu di antara satu sama lain."


"Selain itu, SBUB juga berminat untuk menduduki bahagian timur laut Borneo Utara, yang mana ketika itu diperintah oleh Kesultanan Sulu. Oleh itu perjanjian bersama Sultan Sulu telah diadakan bagi mengambil wilayah tersebut. Sebagai balasan daripada pihak SBUB kepada Sultan Sulu, SBUB akan menyediakan bantuan pertahanan kepada Sultan bagi melawan golongan "spaniards" dan memberikan (RM 5,000, nilai dalam dollar Mexico yang mana pada ketika itu bersamaan dengan nilai emas). Penyewaan ini berterusan sehinggalah Sabah mengecapi kemerdekaan bersama Malaysia pada tahun 1963, bersama-sama dengan Singapura, Sarawak dan Semenanjung Malaysia. Sehingga kini, kerajaan Malaysia masih membayar sewaan bernilai RM 5,300 (tambahan RM300) kepada Sultan Sulu untuk wilayah tersebut."

Yang lain2 cari la sumber sendiriiii. seriously sgt100x sedih, takut, bimbang, kecewa bila dgr Lahad Datu sudah ada pertumpahan darah. mula2 x update sgt. tp wkt my dad smpai d umah dr mysurt semalam, (dalam jam 11 lbh sbb dia mau g solat jumaat), first thing dia gtau "Lahad Datu sudah mula berperang".

Ya Allahhhhhhhhhhhhh. perasaan masa tu takut gilaaaaaaa. berdebar. rasa mau nangis, takut dan mcm2 perasaan lg. x penah merasai suasana 'perang', x mau merasai dan x sanggup merasai. rs mcm x pcaya pun ada sbb selama ni cuma baca dr majalah/akhbar/buku/tgk tv suasana perang dan kemusahan yg dibawa. mcm mana pula menghadapi suasana sebenar? walopn bandar Lahad Datu agak jauh dr Ranau, tp ketakutan tetap dirasai. dan sbnrnya menurut info, daerah pertempuran tu kawasan pedalaman. lbh kurg 160 km dr bandar LD.

sy ada text sorg kwn yg duk bandar LD semalam, n dia kata dorang x okay. huhu. kena perintah berkurung. semua kedai, bank, skola habis tutup. bertempiaran orang lari sbb red alert. Allahhhhhhhhhhhhhhh. dgr pun sudah rasa mengigil. apa lg kalo btl2 kita sendiri yg bhadapan.n my dad juga ada text kawan dia yg mengajar di SK.Fajar (dkt dgn kwsn kejadian), dia kata mmg kelam kabut n dorang semua bsedia tinggalkan kawasan tu). my sis pula text kawan dia n kata stesen2 minyak LD sdg sibuk sbb byk sgt kenderaan yg mahu tinggalkan LD. kubu2 pasir juga sudah dipasang. ya Allahhhhhhhhhhhhhhhhhhhh. jgn tarik nikmat keamanan yang Kau berikan ini Ya Rahman. Maafkanlah kami hambaMu yg terleka dan lalai. nikmat Allah bila2 sj ditarik kalo kita kufur nikmat : (

Takziah dan alfatihah buat kedua anggota polis yg syahid mempertahankan negara. sangat bangga dan terharu dgn pengorbanan dan keberanian yg ditunjukkan oleh kedua2 anggota. menggadai nyawa, tinggalkan keluarga, isteri, dan anak2 demi keamanan dan kesejahteraan negara. Syahid di hari jumaat. Kami rakyat Sabah sgt terhutang budi dan x mampu membalas  jasa dan pengorbanan kalian berdua. Mudah2an x ada lagi nyawa polis Malaysia yg terkorban slps ini. mdh2an Allah bukakan hati si penceroboh2 utk menyerah diri dan kalo x mau, biarlah mati saja di tgn para pejuang Malaysia.

Sy skg x henti2 tgk fb. mau tgk news feed psl keadaan di LD, juga pkembangan seterusnya syahid2 Msia tu. sedih, sebak, tbyg mcm mana perasaan ahli keluarga. sorg isteri syahid tu tgh preggy 2 bulan. Insan terpilih... Allah x akan memberikan ujian yg x mampu di angkat oleh HambaNya. Allah, Kaulah Maha Mengetahui hikmah disebalik tragedi ini.


yg x puas hati skg, ada juga sesetengah ahli politik yg bcakap guna otak lutut. bole cakap "ini konspirasi UMNO". ah x heran sbb pembangkang ni apa2 pun SEMUA SALAH UMNO. mmg itu la trademark dorang. mls bg link. carilah berlambak dlm lidah utama mereka, keadilan daily. juga sesetengah artis ostazah segera yg pandai cakap kosong, blame kerajaan dll. lps tu x ada apa2 tindakan pun bole di ambk. mulut sebok laung agama la apa la, pdhal penabur fitnah x habis2.  lps tu ada lg kata ni kerja UMNO. pemimpin UMNO (Sabah). siap sebar d FB. jawab dlu yg ini boleh?? eh ini pula apa?? x mau saman??

serius sakit hati bila sikit2 mslh, salahkn kerajaan. sikit2 mslh, tuding jari kpd kerajaan. jd pihak pembangkang ni sempurna sgt kah??? baik sgt kah???? ikhlas sgt kah pjuangkan nsb agama, bangsa dan negara? Pemimpin tertinggi pembangkang tu terang2 SOKONG ISRAEL (TGK SINI) korang masih pertahankan dia? pemimpin yg bergelar ulama penah gelar UMNO kafir sbb bekerjasama dgn MCA (Cina) dan MIC (India). skg dia bgabung dgn DAP tu apa pula? kafir jugakah? atau dia dijamin syurga sehingga x plu takut wat apa2 dan sng2 labelkan org lain kafir. Kalimah Allah jd mcm mn? non-muslim boleh guna jugakah? Sdgkn dlm surah Al-Ikhlas mnyebut Allah itu satu (esa). mcm mn yg non muslim turut boleh gunakan kalimah itu? yes dulu sy x kisah penggunaan nama ni, sbb since i was a kid, sy byk bgaul dgn rakan2 non muslim dan dorang pn ckap guna kalimah ni. jd wkt mula2 isu ni ditimbulkan, sy akui sy sokong penggunaan kalimah ni kpd non muslim. sbb sy tau drg guna kalimah ni sejak dulu. tp, lps isu ini dipolitikkan, sy rsa sebaik2nya satu pihak mengalah dan bhenti mggunakannya. dan pendirian sy dikuatkan lg dgn ayat dr surah Al-Ikhlas tu.

then mana pjuangan hudud slps bgabung dn DAP? hilang? mengalah dgn sekutu? pjuangan negara Islam tolak tepi? sy hormati mereka kerana pengetahuan agama yg luas ttpi x menyokong ideologi mereka. maaflah sy x arif sgt psl politik tp sy menyokong kerajaan yg selama ini membantu membangunkan negara. x pyh sebok bawa berdebat itu ini sdgkn mcm tin kosong. ckp lebih isi kurang. tindakan x ada. mmg pimpinan kerajaan skg x la sempurna mana, msh ada lompang. smpai skg pn sy msh menanti panggilan posting yg entahkan bila kunjung tiba. tp sekurang2nya sy melihat pembangunan Msia since 1957-sekarang. penuh kemajuan, kemakmuran dan keamanan. sy sgt benci dgn ketua pembangkang ni skg. petualang, pengkhianat nombor 1 negara! Cuba senaraikan apa jasa dia ni kpd negara??? KOSONG. CAKAP BYK BIJAK MEMUTAR BELIT. Saya sayang Tun Mahathir dan sy yakin tindakan tun singkirkan si pengkhianat ni satu tindakan sgt3 bijak!

SELAMATKAN LAHAD DATU, SELAMATKAN SABAH, SELAMATKAN MALAYSIA!

No comments:

Post a Comment

trus lo mau bilang apa?